In 5 minuten en 5 stappen een bedrijfsprofiel op Instagram aanmaken

Met een digitaal actief Nederland is het voor merken interessant om socia(a)l aanwezig te zijn. Content creëren, jezelf laten zien en de verbinding maken met jouw klanten. Het is een fantastische brandingtool, mits je hier effectief mee omgaat. En ja, dat heeft veel voeten in de aarde. Je kunt niet verwachten dat het aanmaken van een Instagramprofiel het werk gaat doen. Het is echter goed om de basis op orde te hebben voor je aan de slag gaat met de implementatie van jouw social strategie. Waar moet je aan denken wanneer je een professioneel Instagramaccount opzet voor jouw merk? Volg deze eenvoudige stappen voor een soepele social start.

1.  Download de Instagram applicatie
Indien je de Instagram app nog niet voor persoonlijke doeleinden op je telefoon hebt staan, download deze dan via de App Store (Apple) of Playstore (Android). Instagram heeft ook een desktopversie, maar de mogelijkheden binnen deze versie zijn erg gelimiteerd. We raden je daarom aan om de app te gebruiken, zowel voor het opstarten van je account als daarna. 

2. Creëer een account en kies een gebruikersnaam
Dit kun je op twee manieren doen. Je kunt jezelf met jouw zakelijke mailadres aanmelden in de Instagram app en een gebruikersnaam kiezen. Indien je al een zakelijk Facebook account hebt, kun je ook inloggen op Facebook en de accounts koppelen. Kies een gebruikersnaam, deze wordt in jouw profiel getoond. Zorg ervoor dat de naam herkenbaar is en dat deze zo dicht mogelijk bij jouw merk staat. Instagram vraagt daarnaast om je volledige naam. Dit is de naam waarop mensen je kunnen vinden als ze naar je zoeken in de zoekfunctie van Instagram.

CornerQ-Instagramaccount-business-setup-tips-2

3.  Kies en upload een profielfoto
Ook hier geldt: herkenbaarheid is belangrijk. Je kunt kiezen voor het logo of een foto waarop je zelf te zien bent. Uiteraard doelen we hier niet op de profielfoto van de CEO van een grote corporate, eerder op een eenmanszaak of influenceraccount. Het moet direct duidelijk zijn dat het om jouw merk gaat, ook als de profielfoto op Instagram klein wordt getoond (110x110px op mobiel). Mocht je voor het logo willen gaan, maar is dit in de originele versie te gedetailleerd, kies dan voor een gesimplificeerd logo zonder kleine lettertjes. Denk bijvoorbeeld aan een de favicon voor de website.

4. Schrijf een pakkende en passende biografie
De biografie is een kort stukje tekst dat wordt getoond wanneer mensen jouw profiel bezoeken. Beperk je tot de kern, de maximale lengte voor een Instagram biografie is namelijk 150 karakters. Tip van de dag: gebruik een tool als deze. Overweeg de volgende elementen hierin mee te nemen: jouw product, de slogan, specifieke bedrijfs-hashtag, het zakelijke e-mailadres en locatie – indien van toepassing. Mocht een speels uiterlijk bij jouw merk passen, kies dan wat leuke emoticonsdie jouw biografie opvrolijken. Natuurlijk ben je vrij om de Instagrambiografie in te vullen zoals je zelf wilt en wat jij het beste vindt passen. Pluspunt: je kunt jouw profielpagina achteraf altijd aanpassen wanneer je een geweldige nieuwe ingeving hebt. 

CornerQ-Instagramaccount-business-setup-tips

5.  Zet jouw profiel om in een professioneel profiel
Of je jouw profiel omzet in een professioneel profiel is aan jou. Er zijn voors en tegens, maar als je jouw account mede gebruikt voor marketingdoeleinden en statistieken als impressies, bereik en betrokkenheid wilt meten, dan is het absoluut aan te raden. Volg deze stappen om jouw profiel om te zetten. Ga naar jouw profiel in de Instagram app > open het menu in de rechterbovenhoek > klik op ‘instellingen’ > klik ‘account’ > klik op ‘overschakelen naar professioneel account’ > doorloop het proces aan de hand van het keuzemenu en controleer of de gegevens kloppen. Tada!

Ready, set, go!
De vijf bovengenoemde stappen zijn de simpele basis voor het live zetten van jouw Instagram bedrijfsprofiel. Missie geslaagd? Heel goed. Dan volgt het ontwikkelen en implementeren van een solide social strategie om echt resultaat te boeken en doelen te halen. Beschouw jouw Instagram business account als een online visitekaartje die potentiële klanten kunnen raadplegen om een beeld te vormen van jouw merk. Onderdelen die in jouw social strategie aan pas kunnen komen zijn de visuele grid (zie hieronder), postfrequentie, type content, hashtags, campagnes, highlights, stories, en meer.

Mates Gold Rum - door CornerQ

Zoals je ziet komt er een hoop kijken bij het ontwikkelen van een social strategie. Heb jij geen kaas gegeten van social media, krijg je spontaan hoofdpijn als je aan hashtags denkt of kun je door alle boomerangs het bos niet meer zien? Als digital natives en sociale dieren zetten wij jouw bedrijfsverhaal graag om in een gedegen social media strategie. Koffie? Wij zijn ‘always around the corner’!