De bouwstenen voor een sterke merkidentiteit

Wie, wat, waar? Wie je bent, wat je wilt vertellen en waar je voor staat, vormen samen jouw merkidentiteit. Het bouwen van een sterke merkidentiteit is enorm belangrijk om klanten aan jou te laten binden. Want mensen kiezen merken zoals ze vrienden kiezen: op basis van persoonlijkheid. Het is het DNA van jouw merk en creëert consistentie en herkenbaarheid in de bedrijfsvoering en communicatie. Een merk zonder identiteit is als een student zonder bier: het leeft niet. Dus hier enkele zaken om over na te denken bij het bouwen aan een sterke merkidentiteit. 

De karakter-steen
Het karakter vormt het geheel van eigenschappen die jouw merkpersoonlijkheid karakteriseren. Waar dit bij mensen erfelijk dan wel aangeleerd is, kun je het merkkarakter bewust samenstellen. Bedenk eens wie je bent en wilt zijn, hoe jouw merk zich gedraagt en wat dit voor gevoel uitdraagt naar jouw doelgroep. Van avontuurlijk tot intellectueel en ambitieus, het karakter schetst voor een groot deel jouw identiteit. 

De waarden-steen
Waarden zijn simpel gezegd zaken die waardevol worden gevonden door jou als merk. Het gaat om de zaken waar je als merk in gelooft en waar je voor staat. Geen ééndagsgedachten, maar langetermijnzaken die voor onbepaalde tijd blijven leven. De waarden geven aan waarom en hoe je zaken doet; het zijn de grondbeginselen van je bedrijf. Wees kritisch en bepaal alleen kernwaarden die kloppen en jouw merk écht omschrijven.

De visie-steen
Ga je voor slaafvrije productieketen (Tony Chocolonely), de wereld van morgen (ASN Bank), of producten zonder dierproeven (Lush)? Jouw visie – en missie – zeggen veel over jouw merk. Mensen met dezelfde zienswijzen en idealen kunnen zich makkelijker bij jou aansluiten en verkiezen organisaties met dezelfde kijk op zaken zelfs boven andere. Jouw visie en missie vormen het inspirerende beeld wat klanten van jou willen hebben.

De communicatie-steen
Een ander essentieel, en tevens concreter, aspect van jouw merkidentiteit wordt gevangen in een naam, logo en tone of voice. Hoe worden alle zintuigen bij jouw doelgroep geprikkeld? Een sterke naam blijft hangen, een creatief logo zal voor herkenning zorgen en een consistente merkstem zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich met jou kan verbinden. Het design en de communicatie-uitingen kun je als het ware zien als de vertaling van jouw identiteit in tastbare designelementen. Zorg er dus voor dat dit uitstraalt wie je bent. 

Nog een ding.
Door met deze stenen jouw merkfundering te metselen, vindt jouw doelgroep sneller aansluiting bij jouw merk. Zorg er wel voor dat dit strookt met de interne merkidentiteit. Toenemende transparantie als gevolg van o.a. social media maakt de positionering van jouw merk des te belangrijker, want consumenten komen steeds makkelijker in aanraking met de binnenkant van bedrijven en organisaties. Vorm een krachtig en eigen karakter en onderscheid jezelf van de rest. Zo maak jij het verschil!