Inhaakdagen voor social media: geef je merk een online boost!

Van International Women Day tot Wereld Eerste Hulp Dag en alles daartussenin, mensen en organisaties over de hele wereld introduceren speciale dagen om het bewustzijn rondom bepaalde kwesties te vergroten. Hun doel is om mensen bij elkaar te brengen en te verbinden om zo grotere impact te creëren. En het werkt! Vooral omdat social media platformen an sich steeds populairder zijn geworden. Het resultaat: bijna iedere dag wordt nu toegewijd aan een kwestie, product of persoon – ook gewoon voor de leuk (neem bijvoorbeeld Nationale Pindakaasdag). Hoe speel jij als merk in op deze inhaakdagen?

Inhaakdagen bieden merken een mooie kans om een connectie of gesprek aan te gaan met het publiek op social media. Mensen vinden het namelijk leuk om zich te verbinden met anderen die dezelfde interesses delen – zo ook met merken. Nu zou je bijna iedere dag kunnen aanhaken bij globale discussies, maatschappelijke kwesties of grappige dagen, maar zo werkt het helaas niet. Het is belangrijk te achterhalen wat er speelt en – nog belangrijker – wat van toepassing en relevant is voor jouw merk. We geven je een paar handige tips voor het succesvol implementeren van inhaakdagen in de contentplanning van jouw merk.

1. Vind een overzicht van de inhaakdagen
Er zijn veel websites die een overzicht van nationale en internationale inhaakdagen uiteen hebben gezet en die je kunt gebruiken als het startpunt voor jouw planning. Het is vrij simpel: typ ‘social media inhaakdagen + het jaartal’ in en Google geeft je allerlei opties, zoals deze. Nu lijken de kalenders onderling wat verschillen te hebben, dus het is raadzaam een extra check online te doen voor je hem opneemt in jouw planning.

2. Choose your battles
Sommige inhaakdagen zijn simpelweg te gek of misplaatst om aan jouw merk te verbinden, terwijl andere juist een goede match zijn. Zorg ervoor dat er een logische link is op het gebied van waarden, visie, bedrijfsverhaal, producten of diensten – maar vooral met jouw publiek. We raden je af om irrelevante dagen op te nemen in jouw planning puur omwille van bereik. Uiteindelijk zullen volgers je ontvolgen, want het is niets dan vervelend om onlogische content voorgeschoteld te krijgen. Aan de andere kant zal het werken met enkele passende inhakers een mooie kans bieden om te profiteren van de social buzz. 

3. Creëer pakkende content
Als je eenmaal hebt bepaald welke inhaakdagen bij jouw merk passen en gaat gebruiken, begin dan vroeg genoeg met brainstormen over contentideeën. Het willekeurig plaatsen van een foto en het toevoegen van de hashtag in de caption zal geen zoden aan de dijk zetten. Denk groter!  Bijvoorbeeld aan een verhaallijn, campagne of andere ludieke manier om jouw merk op een positieve en verrassende manier onder de aandacht te brengen. Met andere woorden, creëer content die in het oog springt en waar jouw volgers nog een keer voor terugscrollen.

4. Vind en gebruik de juiste hashtag(s)
Het gebruik van de juiste hashtags is een effectieve (misschien wel de meest effectieve) manier om jouw content in de schijnwerpers te krijgen bij het publiek dat jouw merk nog niet kent en/of volgt. Nu is er door het continu veranderende Instagram algoritme – en daarmee uiteenlopende meningen over hoe je hashtags optimaal gebruikt – geen eenduidig antwoord. Het maximale aantal hashtags per post staat nu op 30. En houd in gedachte dat relevantie key is, ook op dit gebied. Zoek de juiste hashtag passend bij de inhaakdag op de speciaal toegewijde website – mits die er is – en anders op Instagram zelf door te zoeken in de zoekbalk.  

5. Contentkalender klaar? Inhaken maar!
Heb je jouw content live gezet? Zorg er dan voor dat je (pro-)actief de interactie met het publiek aangaat om jouw zichtbaarheid en bereik te vergroten.  Laat jezelf zien door de nodige likes en comments uit te delen. Als je hier steken laat vallen, dan zal de gedane moeite en inspanning voor weinig tot niets zijn geweest. Na dit proces herhaaldelijk te hebben uitgevoerd, zul je vanzelf uitvogelen wat wel en niet aanslaat en waar eventuele kansen blijven liggen. Je moet er alleen de tijd voor nemen.

Wanneer je na het lezen van dit korte stappenplan tot de conclusie bent gekomen dat je dit absoluut liever uit handen wilt geven, zoek dan niet verder! Wij vinden de juiste inhaakdagen, bedenken creatieve contentideëen en vertalen dit naar een plan om jouw merk een lekkere boost te geven.