Ondernemersvragen: de mannen van start-up Hypermice over digital hospitality, dagelijkse routines tijdens corona en de plannen voor 2020

CornerQ, interview met Hypermice

Wereldwijd conferentiehotels boeken zonder gedoe, dat is het motto van de kersverse start-up Hypermice. Dat de naam je niks zegt is niet gek, want oprichters Ruben Overwijn, Mark Toonen en Tom Snepvangers zijn tot vandaag druk achter de schermen bezig geweest voor een knallende lancering. De eerste klanten waren een feit, tot de coronacrisis als donderslag bij heldere hemel de evenementen- en reisbranche platlegde. Het zal je maar gebeuren. Maar de drie enthousiastelingen grijpen deze periode met beide handen aan om het product verder uit te denken en ontwikkelen. Allemaal om een verpletterende start te maken met een product dat staat als een huis. Heerlijk dit doorzettingsvermogen en optimisme, toch? Wij vroegen een uurtje van hun kostbare tijd.

Hoe is het idee voor Hypermice ontstaan?
Ruben: ‘Onder het genot van een koud biertje op het terras – zoals veel goede ideeën. Ik begon vol enthousiasme over mijn ervaring in het helpen van bedrijven bij het boeken van hotels voor grote conferenties of meetings. We kwamen er toen per toeval achter dat we alle drie dezelfde passie voor hotels deelden. Al snel concludeerden we dat we alle facetten in huis hadden om een eigen bedrijf te beginnen; Mark als designer, Tom als developer en ik als projectmanager.’

En de naam?
Tom: ‘We zijn Hypermice gestart met de gedachte om anders en moderner te zijn dan de huidige spelers in de markt. Na urenlang brainstormen kwam het woord hyper naar boven, wat above normal betekent. Mice is de branchenaam en staat voor meetings, incentives, conferences & exhibitions. 1 en 1 is 2, toch? Na wat rondvragen, merkten we dat de naam goed bleef hangen (ook belangrijk)! Er werd zelfs al gevraagd of we lekker aan het ‘hypermicen’ waren.’

Een elevatorpitch in 3,2,1…
In koor: ‘Hypermice is een volledig servicegeoriënteerde boekingspartner die bedrijven helpt bij het vinden van het perfecte hotel voor conferenties of meetings door heel Europa. Veel concurrenten werken met ingewikkelde boekingstools met focus op tijdbesparing van de eigen medewerkers en luisteren slecht naar de wensen van de planners. Zij hebben tijd noch zin om lange formulieren in te vullen en willen in principe met slechts één e-mail ontzorgd worden in het proces – het liefst ook met een 5-sterren service. Wij geloven dat je de luxe hotelervaring al vanaf de eerste seconde kunt bieden door te focussen op een optimale customer journey boven de interne processen. Dit noemen we digital hospitality; tijdens het boekingsproces leggen we onze klanten compleet in de watten zonder dat zij ergens naar om hoeven te kijken.’

Zijn jullie naast compagnons ook vrienden – of eerder andersom?
Mark: ‘Dat is eigenlijk best grappig. Wij zijn al een tijd collega’s bij een digital agency en vanuit daar is er een goede vriendschap ontstaan. Daarna is het idee om samen een bedrijf te starten – en dus ook als compagnons door het leven te gaan – pas bij ons opgekomen. Gelukkig is onze vriendschap sindsdien alleen maar hechter geworden.’

Hoe ontspan je na een drukke werkdag?
Ruben: ‘Ik vind het heerlijk om met muziek of een podcast door Amsterdam terug naar huis te fietsen.’

Mark: ‘Ha, dat heb ik ook! Ik moet ook echt m’n hoofd leegmaken na een drukke werkdag. De dagelijkse wandeling naar de supermarkt werkt overigens ook goed.’

Ruben: ‘Dat is wat koken met mij doet. Ik kook het liefst iedere avond een lekkere maaltijd, soms met een goed glas wijn erbij. Als het zonnetje schijnt ga ik graag nog even naar buiten, maar anders wint Netflix het wel.’

Tom: ‘Doe mij maar het terras of het park! Helaas zit dat er nu even niet in, dus ook ik heb m’n focus verlegd naar het koken. Ohja en ik heb een jojo gekregen voor m’n verjaardag omdat ik hobby’s zocht. Zie je het voor je: al jojoënd koken?’

CornerQ, interview met start-up Hypermice

Waarin onderscheiden jullie jezelf van de markt?
Ruben: ‘Allereerst zetten wij technologie niet in om de interne productiviteit te verhogen, maar om een zo optimaal mogelijke customer journey te creëren. En omdat we design en development in huis hebben blijven we hierin de komende jaren volop innoveren. Daarnaast vragen wij offertes bij hotels anoniem aan om zo laag mogelijke prijzen te kunnen garanderen. Dit is altijd gelijk aan de reguliere prijs; de klant betaalt dus niks meer. Tot slot geloven wij in open- en eerlijkheid met betrekking tot hoe wij ons geld verdienen. Dit gaat zelfs zo ver dat we de klant bij een boeking precies vertellen hoeveel commissie wij ontvangen vanuit het hotel.’

Hoe richten jullie de weken tijdens Corona in?
Tom: ‘Ik ga binnenkort samenwonen, dus de komende periode wordt veel klussen en inrichten. Regelmatig wandelen, rondjes op de racefiets en trucjes op de jojo leren. Ook ben ik veel bezig met het verder ontwikkelen van mezelf en Hypermice. Een digitaal product is nooit af. Ik kan tot diep in de nacht doorwerken om de digitale processen te optimaliseren. Het voelt toch een beetje als je baby, die wil je uiteraard niet verwaarlozen.’

Mark: ‘Precies dit, als eigenaar van een start-up heb je altijd iets te doen. We knallen gewoon door!’

Ruben: ‘Wij werkten ook al veel op afstand dus er verandert bedrijfstechnisch niet veel.’

Mark: ‘Haha, nee we stalken elkaar nog steeds de hele dag door alleen nu digitaal. Natuurlijk hadden we het liever anders gezien, maar positiviteit is nu extra belangrijk.’

Ruben: ‘Waar ik normaal met sales bezig ben, besteed ik mijn tijd nu vooral aan videocalls met hotels om up to date te blijven wat betreft nieuwe openingen en renovaties. Verder spendeer ik veel tijd met mijn vriendin. Doordeweeks in Amsterdam en in het weekend in het vakantiehuisje van mijn schoonouders op de Veluwe. ‘s Ochtends voordat ik de laptop openklap ga ik nog even sporten en – net als Tom – tussendoor veel wandelen.’

Mark: ‘Ja, ook ik wandel heel wat af. In de middag moet ik echt even naar buiten en loop ik met m’n vriendin vaak door het park of haal ik een flat white to go in de buurt. Sinds de grote keukentafel het centrum van mijn leven is, heb ik dat wel nodig.’

Welke rare gewoontes heb je?
Mark: ‘Ik google letterlijk alles. Dan vraag ik me af waarom kiwi’s eigenlijk harig zijn en voor ik het weet lees ik informatie over gigantische bomen in Californië tot ik verdwaal op Street View in Hollywood. Verdwalen kan ik ook in de Albert Heijn trouwens. Soms sta ik na een half uur nog steeds met een leeg winkelmandje. Of ik een dromer ben…?’

Ruben: ‘Dat herken ik ergens wel. Ik ben snel afgeleid en ijsbeer altijd door het hele huis of kantoor om te zorgen dat ik me kan focussen. Het boek Focus AAN/UIT heeft me laatst geleerd hoe concentratielekken werken. Interessant! Oh en ik doe suiker op mijn croissant, eet m’n pennen op en ga altijd schoonmaken als ik brak ben.’

Tom: ‘Ik neem elke ochtend de speaker mee de badkamer in om dansend wakker te worden. Heupjes los onder de douche (het liefst op een nummertje van Prince, The Gap Band of The Flirts) en ik ben klaar om te gaan. Daarnaast doe ik altijd het licht uit als anderen dat vergeten. Zoals het een developer betaamt: alles zo efficiënt mogelijk.’

Wat kunnen we nog van jullie verwachten in 2020?
Ruben: ‘Het is even afwachten hoe de coronasituatie zich verder ontwikkelt en of mensen op de korte termijn weer mogen reizen. Het is koffiedik kijken, maar we verwachten dat dit nog wel tot het einde van het jaar duurt. We breiden daarom achter de schermen het hotelportfolio met onze favoriete hotels uit, voegen nieuwe features toe aan de website en blijven de customer journey verder optimaliseren. Als reizen straks weer mogelijk is, willen we dat de klant op ieder touchpoint positief verrast wordt. Zo stomen wij ons klaar voor een knallende lancering als de markt weer aangetrokken is!’

Succes mannen! Als het eerste congres van CornerQ op de planning staat, weten we jullie uiteraard te vinden.