Ondernemersvragen: Sascha Wolff over het najagen van dromen, Hollandse kopstootjes en rationaliseren tijdens de Coronacrisis

In 2015 ging voor Sascha Wolff het roer om. Na een lange backpacktrip door Latijns-Amerika was het voor hem duidelijk: hier wil ik wonen en werken! Samen met drie Nederlandse vrienden stapte hij als hosteleigenaar in spé het vliegtuig in. Ze reisden duizenden kilometers af op zoek naar de perfecte locatie, maar overeenstemming kwam er niet. Omdat het dagelijkse menu van wit casinobrood met pindakaas hun levensvreugde langzaamaan opslokte, besloten de mannen de focus te verleggen naar de lustrumreismarkt. En met succes! De ene na de andere trip werd verkocht, het personeelsbestand breidde in rap tempo uit en er kwam zelfs een nieuwe tak bij. Hoe? Wij gingen met deze oprichter en eigenaar van Lustrumfiesta en Travelfiesta in gesprek.

Had je tien jaar geleden gedacht dat jouw leven er zo uit zou zien? Haha zeker niet! Al kwam het originele hostelplan wel in de buurt met het ideaalplaatje dat ik in m’n hoofd had. Ik heb altijd de droom gehad mijn eigen hotel te openen. Het is vrijdag 16.00, welk drankje bestel je? Aangezien ik door de huidige omstandigheden in Nederland zit ga ik voor een oer-Hollands kopstootje. Een heerlijke Kever Genever met een witbiertje. Waar ligt  jouw kracht binnen het bedrijf? *Sascha was zelf te bescheiden om te antwoorden, dus collega Kees neemt het woord.* Kees Vermunt: ‘Sascha zijn kracht is zijn doortastendheid. Hij kan ergens dagenlang induiken om het tot in detail uit te pluizen. Hij bijt zich er helemaal in vast en raakt ook niet verveeld. Zo leerde Sascha zichzelf aan om websites te bouwen en ontwikkelde onze eigen website die we nog steeds gebruiken. Ook is ‘ie een echte verbinder, binnen en buiten het bedrijf. Hij werd onlangs na een presentatie op de Vakantiebeurs door de Belize Tourism Board uitgenodigd voor een rondreis om het land te ontdekken. Vervolgens werkte Sascha dit helemaal uit tot verschillende custom-made reizen die hij óók zelf heeft verkocht. En nog een leuk detail: hij heeft een goed oog voor esthetiek, iets wat zeker ontbreekt bij zijn drie Brabantse mede-eigenaren.’

Ben je een avond- of een ochtendmens?
Gek genoeg is dat afhankelijk van waar ik me bevind. In Latijns-Amerika ben ik echt een ochtendmens en sta ik om 7 uur klaarwakker naast m’n bed. Maar als ik in Nederland ben krijg ik het moeilijk voor elkaar en geniet ik juist meer van de avonden met een goed glas wijn en kaas.

Welk boek ligt er op jouw nachtkastje?
‘Focus AAN/UIT’ van Mark Tigchelaar. Dit boek geeft fijn inzicht in hoe het menselijk brein werkt en hoe je weer grip krijgt op jouw focus op basis van neuropsychologie. Echt een aanrader! Verder wil ik iedereen die ‘m nog niet gelezen heeft ‘De Meeste Mensen Deugen’ van Rutger Bregman tippen, zeker in deze tijden.

Waar sta je om bekend bij vrienden en familie?
Ik heb eens even kort rondgevraagd en ze zien me als een enthousiaste positieveling met humor. Iemand die altijd in is voor gezelligheid. En misschien niet geheel verassend omschrijven ze me als avontuurlijk. Ik zoek de uitdaging graag op, laat me niet snel uit het veld slaan en kan het vaak luchtig maken door een beetje te grappen en grollen.

Last but not least. Laten we er niet omheen draaien: het is algemeen bekend dat de reisbranche zwaar wordt geteisterd door de Coronacrisis. Vluchten gecanceld, landsgrenzen dicht en hotels met gesloten deuren. Wij zijn benieuwd hoe jullie met deze situatie omgaan. Hoe houden jullie je staande in de Coronacrisis?
Je zou denken dat alles op z’n gat ligt, maar gek genoeg heeft onze salesafdeling het superdruk. Studenten plannen hun lustrumreis vaak al ver van tevoren en vervelen zich nu waarschijnlijk helemaal te pletter. Een ideaal moment dus om die lustrumreis te gaan plannen. Daarnaast zijn we intern keihard bezig om ons bedrijf te versterken en bepaalde processen efficiënter in te richten. Stiekem is het best lekker dat je nu toekomt aan taken die normaal gesproken door de drukte blijven liggen.

Nog tips voor andere gedupeerde ondernemers?
Hand op de knip en positief blijven! Neem je product(en), service en interne processen goed onder de loep en scherp aan waar dit beter kan. Zie het als een noodgedwongen investeringsperiode om je bedrijf verder te optimaliseren, zodat het bedrijf straks staat als een huis. Een mooi startpunt om vervolgens weer te kunnen knallen.